5 november 2009

Flummerier kring fototävlingar och bildbedömning

Resa 1 Resa 2 Färg 1
Färg 2
Idag har jag lämnat in 4 bilder till en liten fototävling på skolan där jag jobbar. Tävlingen bestod av olika teman som man kunde välja att lämna in bilder till. Satt igår och kollade igenom mina samlingar för att se om några passade in på något tema. Orkade tyvärr inte engagera mig så pass att jag tog bilder enbart för detta ändamål... Resultatet blev de fyra bilder jag bifogar här idag. Är väl inte supernöjd med alla men ville ändå ha några bidrag. Vad säger ni? Vore intressant att höra om ni gillar samma bilder som jag :D
Med anledning av det kan jag berätta att när jag var och besökte fotoklubben i Hässleholm i tisdags så hade men en digitalfototävling på valfritt tema. Olika fotografer hade lämnat in två bilder var och sen skulle vi poängsätta dem individuellt från 1-6. Efter det fick alla muntligt berätta vad man satt för poäng. Det var rätt intressant att höra att alla satte så olika poäng. Därefter diskuterades bilderna utifrån vad man lyckats med och vad som skulle kunna göras annorlunda. Det som är så spännande med sådana diskussioner är att man ibland upptäcker saker som man inte tänkt på tidigare och att man därför kanske ändrar uppfattning om bilden. En naivt tagen bild som bryter mot konstens alla regler kan bli charmig och bra på ett annat sätt som gör att man uppskattar den... En fråga jag jämt ställer mig när det är dags för fototävlingar är att det är så himla svårt! Vem avgör om en bild är bra?! Vad gör en bild bra eller dålig? Går det att tävla rättvist i foto? Allt är ju en bedömning utifrån var och ens intryck, synsätt, erfarenheter, tolkningar osv.
Fotoklubbens nästa digitalfototävling ska ha temat "människor" så vi får väl se om jag kan skapa ett par bilder och vara med. Skulle vara intressant att höra vad de andra har att säga om dem. Det är ju med responsen man utvecklas. Men ibland är det så trist att en bild sällan är helt färdig. Det finns alltid något man skulle kunna göra annorlunda. Ett par frågor man kan ställa sig är: När är jag klar? När är jag nöjd? Jag kanske är nöjd, men du kanske tycker att jag skulle göra bilden kvadratisk, tona ner färgen, höja kontrasten, tagit bilden från annan vinkel... Vem bestämmer om bilden är bra?
Jag kan ändå tycka att det viktigaste att jag tagit bilden och att jag jobbat med den tills jag är nöjd. I alla fall är jag nöjd just nu. En annan dag har jag kanske andra glasögon på mig och vill göra annat med bilden... Nåja, lite fotoflummerier där...
Kramen

2 kommentarer:

  1. Intressant läsning!
    När jag deltog i Photo Challenge 2008 på fotosidan.se funderade jag mycket och länge innan jag tog mina tävlingsbilder, ibland lyckades jag få poäng och ibland gick det åt skogen. Att bedömma bilder och att sätta poäng på dem är vansinnigt svårt tycker jag då smaken är så olika, det som jag tycker är bra tycker någon annan är dåligt. Av dina bidrag gillar jag resa 2 och färg 2 mest, hoppas att det går bra för dig.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tackelitack! Vå får väl se hur det går, jag meddelar sen. Hoppas egentligen att någon elev vinner med en toppenbild. Kul om de engagerar sig :D

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)