26 januari 2010

Tisdagstema - Arbete

När jag såg dagens Tisdagstema - Arbete så hade jag redan slutat arbeta för dagen och jag var på väg ut för att träffa en kompis så det fanns inte mycket tid att ta någon ny bild idag. Min kompis tipsade mig då om en gammal bild som jag lagt upp tidigare i höstas efter ett studiebesök på Auschwitz-Birkenau. Så idag blir det en arkivbild med de välkända orden "Arbeit macht frei".
Vill ni se fler bilder från studiebesöket hittar ni några här.
Fler bilder med veckans tisdagstema hittar ni här.
Lev väl!
M

6 kommentarer:

  1. Dessa koncentrationsläger borde aldrig ha byggts... Men tur att de ändå finna kvar för att visa hur det en gång var. Måste ha varit gripande och känslosamt att ha varit där.

    SvaraRadera
  2. Bra svartvit bild på ett stycke historia vi aldrig får glömma.

    SvaraRadera
  3. Svårt att se skylten först, vilket inte gör bilden mindre viktig...

    SvaraRadera
  4. @Anni: Tack för din kommentar. Jag vill dessutom svara på den. Har lagt ett svar på din sida oxå :D
    När jag kollade på en annan dator upptäckte jag samma problem (att det var svårt att se skylten). Men i min egen dator syntes den tydligt. Det är ju tyvärr så att alla datorer inte har samma inställningar och det är inte så mycket att göra åt.

    SvaraRadera
  5. Fin bild som väcker många minnen till liv. 1992 var jag skolresa genom de f.d. östblocken, vi var på ett konsentrationsläger i Tjeckslovakien, Theresienstadt. Tror aldrig att jag gråtit så mycket! Min första och största kärlek, som jag var tillsammans med i 8 år, hade en polsk mormor. Hon hade suttit i ett av lägren i polen, (vi ska inte glömma, att det inte bara var judar som fängslades), hon hade ett nummer på underarmen. När man hörde henne berätta om hur liver i lägret var, och hur hon chansade på en vit buss till Sverige, rann tårarna. Wanda finns inte mer, och snart har alla som överlevde hemskheterna gått vidare. Det är viktigt att vi berättar historien vidare!

    SvaraRadera
  6. Vilket fint foto på något så hemskt som ett koncentrationsläger.

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)