11 januari 2010

Vardag, månadsbilder och reklam för besökare nummer 1000

Den här veckan har vardagen slagit ner i den lata tillvaron igen. Jag är tillbaka på jobbet ordentligt och förhoppningsvis får man in rutinerna igen. En annan förhoppning är att solen inte hinner gå ner helt innan jag hunnit hemom dagarna. Och så hoppas jag på lite nysnö och fin frost... Inte så ofta det händer här i Skåne. Det känns som att jag blivit snuvad på de där riktigt fina vinterbilderna som jag har i mitt huvud... Men de ska nog komma :D
Under min tid som bloggare under hösten har jag följt några andra bloggares månadsbilder. Nu har tanken att själv ta månadsbilder mognat fram och jag tror att jag har kommit på en plats som jag vill följa under 2010. Sen vet jag inte om det är så att någon annan kommer ta månadsbilder under året. Ni kan väl höra av er. Jag vet att några av er tittar in här hos mig.
--'--'--'--'--'--'--'--'--'--'--'--'--'--'--'--'--'--'--'--
Och så lite reklam :D
Jag utlovade lite extra reklam för den besökare som prickade in nummer 1000 i min besöksstatistik. Den lyckliga vinnaren är Karin som har en mysig fotoblogg där hon tar jättefina bilder på sina barn bland mycket annat. Det jag gillar speciellt mycket i Karins fotoblogg är tonen - både färgtonen och känslan i bilderna. Mina favoriter är nog bilderna hon tagit på nerklottrade fasader och badbilderna på barnen där jag är särskilt förtjust i färgtonen.
Att hon lyckas fånga det vackra i det vardagliga och det som vi annars inte ser som vackert är något jag imponeras av. Kolla bara in denna bild.
Så - nu hoppas jag att ni tittar in till Karin.
Stor måndagskram utdelas till alla som vill ha en :D
Bookmark and Share

3 kommentarer:

  1. Ah, man tackar! :) Vilken fin reklam jag får av dig! Och nu ska jag avslöja hur jag har fått till den färgton som du gillar med badbilderna.

    1 Kopierar bakgrundslagret.
    2 Ställer mig på bakgrundslagret igen och väljer "gradient" så att jag får ett svartvittlager mellan de två färgade lagren.
    3 Ställer mig på det översta färglagret och sätter blandningsläget till soft light/mjukt ljus.
    4 Justerar det svartvita lagrets opacitet så att jag får lagom mängd av det "svartvita" i bilden. Det är lite olika men jag brukar hamna runt 70.
    5 Ofta så ljusar jag upp slutresultatet för bilden blir lite mörkare och hårdare så det behövs lite extra ljus.

    HÄPP!

    Hoppas att detta gick att förstå, fråga annars.

    Tack igen och måndagskram tillbaks!

    SvaraRadera
  2. Oops! Under nr 2 ska det vara "gradient map" och jag minns inte vad det heter på svenska, om det nu är så att du har den svenska versionen...

    Äsch, hör av dig om du undrar! :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)