23 oktober 2009

Auschwitz-Birkenau

Bilder från Auschwitz
Bilder från Birkenau
I veckan som gått har jag varit iväg med ett gäng nior på studieresa i Polen. Målet med resan var Krakow, Auschwitz och Birkenau. Under första dagen besökte vi Auschwitz där vi såg utställningar om hur livet var på lägret. När vi kom till Birkenau var det nog det starkaste intrycket storleken på lägret. Helt ofattbart stort!
Under dag två gick vi guidad stadsvandring i Krakow och då fick vi se Schindlers fabrik och flera platser där scener ur filmen Schindler's list spelats in.
Om ni någonsin får chansen att åka dit så tycker jag absolut att ni ska ta den. Det som utspelats där är en del av vår historia som aldrig får glömmas.
Take care!

2 kommentarer:

  1. En resa dit står på min önskelista, tror absolut att det är en plats värd att besöka.
    Min sons klass har pratat om att göra en klassresa dit, får jag fråga vem ni bokade er resa genom och hur mycket det kostade per person eller totalt?

    Utställningen i Malmö har vi tänkt hinna med i veckan, var du där i helgen? Vad tyckte du?

    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det blev tyvärr aldrig något besök i Malmö i helgen. Var inte direkt sugen på att sätta mig i bilen en så grå o trist dag. Får se om jag hinner i veckan - annars får det helt enkelt vara...

    När det gäller resan till Auschwitz så gick det på ca 2000 per person. Vem som arrangerat det hela vet jag faktiskt inte men vi flög med ett bolag som heter Wizz. De flyger från Sturup till Katowice tisdagar o torsdagar. Två nätters boende på Hotell Alf. Tvåstjärnigt.

    Berätta gärna om utställningen när du varit där :D

    Kram M

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)