2 oktober 2009

Då var det dags...

Det här med att blogga - är det något för mig? Nu har jag bestämt mig för att ta steget ut i cybervärlden och göra något åt mina funderingar och helt enkelt testa och då hamnade jag här. Eftersom fotografering är ett stort intresse så är det där jag kommer lägga fokus. Jag är redan registrerad på t.ex. Fotosidan, Flickr, MySpace så vill ni se mer av mina bilder kan ni kika in där. Jag har hållt på med foto i kanske 5 år, men när jag för drygt 2 år sen köpte en digital systemkamera (Nikon D40x) så blev det mer allvar i min hobbyverksamhet. I perioder har jag varit riktigt flitig med kameran och ibland har jag jobbat mer med Photoshop. Under denhär våren och sommaren reste jag mycket och då var det mycket resebilder som låg i fokus. Jag har inte nischat mig alls utan fotograferar väldigt olika motiv beroende på situation och humör. Ibland fotograferar jag för dokumentation och ibland är det för att upptäcka omgivningen på ett nytt sätt eller för att bara få sjunka in i fotograftänket. I samband med att jag införskaffade min Nikon gick jag oxå med i Fjälkinge Fotoklubb, FFK. I början var det mycket för att få inspiration, diskutera bilder o bildspråk, lära mig om kameran. Nu har jag inte varit där så mycket det senaste året eftersom det inte har ger mig så mycket längre. Det känns lite som att folk tröttnat och vi är inte riktigt överens om vad klubben ska vara till för... Nu ser jag mer mitt medlemsskap som en möjlighet att använda studion för porträttfoto och följa med på en och annan fotoutflykt med likasinnade. Hur jag kommer göra i framtiden med medlemskapet får vi se... Min inspiration hämtar jag från olika fotointresserades hemsidor till fototidningar. Även överallt runtomkring finns inspirationen. Det gäller bara att öppna ögonen och verkligen se vad som finns runt oss. Detaljer, vyer, färger, former, vinklar, stämningar, vackra motiv, intressanta upptäckter... Några första sidor som jag kan rekommendera eventuella läsare att spana in är följande: Tidningen Foto KrutRut Fotograf Serny Sally Mann (får lägga upp länken sen, nu verkar det vara något annat som ligger där...) David LaChapelle ... naturligtvis lägger jag upp fler efterhand som jag stöter på dem. Tipsa gärna mig om ni har några riktiga guldkorn :D Lev väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)