28 oktober 2009

Albino - i skuggan av solen

Idag var jag så då äntligen i Malmö och tittade på utställningen Albino - i skuggan av solen på Mazetti. Jag kom dit lite tidigt så jag började med att strosa runt på Möllevångstorget och fotografera lite i smyg (rätt svårt att smyga med monsterstort objektiv).

Vad jag tyckte om utställningen? bilderna är väldigt gripande och på utställningen fick man historien bakom varje bild och det gör bilderna ännu starkare. Väl värt ett besök! Har man inte möjlighet att sticka dit är det bara att spana in länken ovan. Samma bilder är med på utställningen förutom några till.

En grej som stör mig rätt mycket ar att man ibland ser värsta braiga bilden från bilen när man kör och så är man på en motorväg och kan omöjligt stanna. Man försöker köra av någonstans för att hitta ett bra ställe att fotografera, men man hittar lixom inte samma vinkel och då blir det bara skit! Blä :( Så blev det vid två tillfällen idag. Jag körde från Kristianstad längs E22. Efter Gårdstånga drabbades jag av en ohygglig doft utifrån. Jag insåg snart att doften troligen kom från sockertillverkningen i Örtofta. Blicken vändes västerut och då såg jag hur det riktigt bolmade ur skorstenarna. Massor av betor transporteras nog dit nu efter skörden. Röken från skorstenarna såg nästan ut att gå ihop med molnen. Fabriken såg ut som en molnfabrik helt enkelt. Dimman låg tät över slätten och det såg nästan lite magiskt ut. Typiskt att jag inte kunde föreviga mitt intryck...
När jag kom närmare Lund lättade dimman och jag råkade slänga en blick i sidospegeln och såg då hur ett annat motiv uppenbarade sig. Den stora mängden vindkraftverk som finns på slätten stack upp ur dimman. Jag körde av vid nästa avfart och begav mig tillbaka på en mindre väg med hopp om att kunna stanna någonstans och försöka fånga något spännande. Det gjorde jag till slut men riktigt som den bild jag först sett var det ju inte...
Jag har faktiskt missat ytterligare ett toppenbra motiv en gång. Det var innan Karl Melander vann Årets bild 2008 med sin bild på en etanolfabrik. Jag satt i en bil på väg till Göteborg en kall dag och solen var på väg ner. Det var en fantastiskt dramatisk solnedgång. Framför den låg en fabrik som bolmade ut rök. Kontrasten mellan den vackra solnedgången och den "fula" fabriken var verkligen något jag ville fånga på bild. Men vi var på en motorväg - omöjligt att stanna. Jag bad min pappa köra av vid nästa avfart men solen försvann alldeles för fort och någon annan vy över fabriken hittade jag aldrig... Skitsurt! Varje gång jag åker förbi platsen känner jag ett sting av bitterhet.
Nåja, det kommer väl fler chanser. Hoppas bara man har kameran redo - eller som en kompis sa:
-Du får skaffa en privatchaufför...
Ha en fortsatt bra kväll!

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad kul att läsa, jag bor i Örtofta och brukar fotografera röken från skorstenarna, har faktiskt själv kallat bruket för molnfabrik ett par gånger. Samma sak som du upplevde kände jag av igår då vi åkte upp mot Ryd och den gamla bilskroten, dimman och solen som bröt igenom och alla de vackra färgerna på träden gjorde mig sjuk efter att fotografera men vi stannade inte utan jag sparade bilderna i huvudet istället.
    Jag ska försöka komma iväg på lördag eller söndag och titta på utställningen
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för den fina kommentaren. Här fanns också många fina och bra bilder.

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där från bilen. :-)
    - vindkraftverken är en bra bild. Visar verkligen hur landskapet förändrats.

    /Mats

    SvaraRadera
  4. Tack allihopa för era kommentarer :P

    SvaraRadera
  5. Jag känner också igen mig. Hade gärna stannat på högbrodelen på Ölandsbron (ca 40 m upp) men det skulle säkert påkalla värsta larmet. Fin bild på vindkraftverken. Jag har gått med i Kalmar fotoklubb. Jag är däremot ganska ofta i Malmö där två av sönerna bor. Ha det bra/Lis

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)