27 februari 2010

Självporträtt, nytt stativ och sommarvärme


Det är jättekul att se att det strömmar in besökare på min blogg trots att jag inte varit så aktiv på sista tiden. Jag har nämligen varit på semester i Egypten en vecka och njutit av snorkling, värme och solsken. Det blev inte så mycket fotograferande där så med lite abstinens var det bara att sätta igång. =)

När man varit iväg ett tag från sin blogg så är det så himla mycket att ta igen. Alla bloggar som man följer dagligen har så många nya inlägg att man nästan tappar fokus. Men lite tittar här och var och sen är det bara att försöka hoppa på bloggtåget igen.

Idag har jag köpt ett nytt stativ eftersom det andra gick sönder och inte gick att laga. Men det nya är jag supernöjd med. Enda nackdelen är att den inte har någon bärrem men jag fick med en "väska" till så vi får väl se om det är funktionellt. Om inte annat så får jag väl plocka fram min kreativa sida och bygga en egen lösning på problemet.

Under eftermiddagen nu har jag lekt massor med kameran. På fotoklubben har vi på tisdag en digitalcup på temat självporträtt och efter ett bra tips från annat håll så har jag ny fått till en rätt kul bild på temat måste jag säga. Tyvärr har jag inte tillräckligt bra ljus i min lägenhet så med högre ISO än idealet så blev bilden lite brusig, men strunt samma. Idén kanske väger upp det.

Min syster hade en analog Nikon-systemkamera som gått sönder. Istället för att slänga den rakt av så gav hon den till mig och det visade sig att objektivet funkar kanon att använda på min digitala kamera. Det innebär att jag måste ta mig en och annan dag och utforska hur jag kan använda det. Om jag förstått det rätt så går det att använda till viss del för makrofotografering. Spännande!

Imorgon är det sista dagen av februari och hög tid att fixa månadsbilden. Det får helt enkelt bli en lite promenad ner till Hammarsjön imorgon.

Ha en underbar lördag!
Kram

2 kommentarer:

  1. Läckert!
    Egypten låter härligt, vi har börjat leta efter en resa till höstlovet men hittar inga i rätt prisklass, får väl se var vi hamnar...
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kul idé och mycket skickligt genomfört. Imponerande. Jo, gamla objektiv kan vara ett fynd. Om man hittar gamla originalobjektiv så brukar ju även ljusmätningen funka. Kör själv Pentax och om jag inte missminner mig helt så är objektiv från 1976 och framåt kompatibla. Tycker man sådant är kul, så kan man göra riktiga fynd på blocket och tradera. Ha en trevlig kväll.
    /Niklas

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)