11 februari 2010

Blixtar, ringar och uppmaning

Just nu går jag och funderar på vilka nya prylar jag ska köpa till min kamera. Jag är sugen på en blixt och fick möjlighete att prata lite om blixtar när jag var på Fotoklubben i Hässleholm i tisdags. Sedan ett tag har jag också varit sugen på att skaffa en mellanring så jag kan ta makrobilder (ett makroobjektiv känns lite för kostsamt just nu).

Jag slänger här ut frågorna/uppmaningen till mina trogna läsare och även mina nya: Har ni några tips och trix som jag kan ha i åtanke när jag tar ett beslut? Vad använder ni? Några erfarenheter som ni kan dela med er av?

Blixt: Vad är viktigt att tänka på vid valet? Något konkret tips? 
Mellanring: Jag har ingen som helst aning om hur tjock ringen ska vara eller om det beror på vilket objektiv  man använder... Känner mig helt rudis på det området. Alla tips och idéer är välkomna.

Kan ju vara bra att veta vad jag fotograferar med :)
Jag har en Nikon D40x och har följande objektiv i nuläget:
Nikon DX AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3 5-5.6GII ED
Nikon Nikkor AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED

Tacksam för all respons jag kan få :D
Kram på er!

5 kommentarer:

  1. Ett bra alternativ till mellanringar kan vara
    närbildsfilter. Har ett själv som jag använder en del.När det gäller blixtar vet jag ingenting. Har en gammal begagnad blixt som jag försöker ta kort med ibland men jag brukar oftast misslyckas :-)
    Jag är ingen "blixtfotograf"..bara att konstatera.

    Hmmmm, ser att den här kommentaren inte var till någon hjälp,men,men......

    SvaraRadera
  2. Har inget vettigt att tillföra angående blixtar, gillar dem inte särskilt mycket...
    Mellanringar har jag aldrig testat.
    Ha en skön helg
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag använder aldrig blixt, men har ju insett att när man vill ta porträtt inomhus så är det nästan ett måste. Rätt bra när man vill lätta upp skuggor, studsa den i taket eller bara få lite ljus i rummet så att man kan få en bild... Den jag har spanat in kan man även utlösa trådlöst vilket innebär att man kan hålla den i vänsterhanden och kameran i högran. Men tja... Jag kan inte riktigt bestämma mig. Men jag antar att jag förr eller senare ändå kommer köpa en.
    /Malin

    SvaraRadera
  4. Hej och hå:)

    Ja du blixtar är inte heller mitt område riktigt, men det är klart att en blixt är bra om man vill som du säger lätta upp skuggor. Rekommenderar verkligen att införskaffa dig någon blixt som du kan lösa ut trådlöst, det ger ju som mer valmöjligheter om vart du kan ställa blixten.

    Ägde en canon speedlite 430 EX till min kamera, till den köpte jag även ett stativ och paraply och använde vid porträtt fotografering. Finns ju även små softboxar och dylikt och köpa till en extern blixt:)

    Mvh

    Liisa

    SvaraRadera
  5. Hej Malin,
    Jag fotar mycket med blixtar men använder mest studioblixtar. En metod som jag ofta använder ute är att ha en Nikon SB800 på stativ ihop med ett paraply och utlösa den via antingen kameran själv (D300) eller via en radiosändare. Du kan kolla lite på min hemsida så får du säkert fler frågor att fundera över. Vi kan tjabba mer på en tisdagskväll, om jag har möjlighet att komma till klubbmötet. Jag kanske kör en studiofotokväll i min studio i år också.

    Mvh
    Max

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)