6 februari 2010

Fast motiv, dåliga bilder och idébok...


Idag pyntar jag min fotoblogg med en tokgammal bild tagen långt innan jag började med foto som en hobby på allvar. Men jag gillar den för ljuset och kompositionen. Det enda jag tänkte när jag tog bilden antar jag var att det var så vackra färger... Och det kan man komma långt med :D

För en stund sen satt jag och kollade rundor på Fotosidan en stund och halkade in på en sida med tips på hur man kan återfå bortsprungen inspiration. Här delar jag med mig av några tips som jag fastnade för. Jag citerar:

"Plåta ett specifikt motiv i en månad
Ett vanligt missförstånd är att det är den totala friheten som gör oss mest kreativa. Det behöver inte alls vara sant. Ibland kan ett begränsat problem tvinga oss att hitta kreativa lösningar som vi inte väntade oss från början. Därför kan det vara bra att skapa begränsningar för sig själv.

Du kan till exempel bestämma att du bara får fotografera elskåp i en vecka. Eller saker som är gula. Eller upphängd tvätt. Det kan vara precis vad som helst, men det ska vara något väldigt specifikt. Att hela tiden leta efter fler varianter av motivet är en kul utmaning och hjälper dig att träna ditt bildseende."

Kanske skulle detta kunna vara något. Eller... tja, kanske inte en hel månad men under ett par veckor?! Får se om jag kan få inspiration till att komma på ett tema som jag kan stå ut med under hela perioden.

"Släpp kvalitetskraven
Alla krav på hur en bild ska - och inte ska - se ut kan ge vem som helst prestationsångest. Därför kan det vara otroligt skönt att bara strunta i allt vad bildkomposition och iso-tal heter.

En bra övning är att försöka ta så dåliga bilder som möjligt. Du tar alltså din idé av den perfekta bilden och gör precis tvärtom. Här gäller det att ta i ordentligt! Använd den absolut sämsta vinkeln och det sämsta ljuset du kan tänka dig. Bryt mot alla dina regler för hur du tycker att en bra bild ska se ut. Tänk på den värsta bilden du har sett, och gör om den fast tio gånger värre. Om detta mot all förmodan inte skulle ge dig inspiration, så kan det i alla fall ge dig ett gott skratt."

Vet inte om detta kan funka men jag tror ändå mycket på att släppa på prestationskraven. Det är så jobbigt att alltid känna att man måste prestera på topp. Lekfullheten och testandet tror jag är nyckeln till att lyckas med en bild. Man lär genom sina misstag och då kan verkligen inte alla bilder bli bra. Ibland är det så att den mest misslyckade bilden blir den som man fastnar för mest...

"Skaffa en idébok
Ibland kan huvudet kännas översvämmat med en massa bra idéer och projekt som du vill förverkliga. Det är givetvis jättebra, men det kan också vara hämmande för kreativiteten. Tusen tankar far runt i huvudet och du kan inte fokusera på någonting. Känner du igen dig? Då finns ett knep att ta till: Skaffa dig en liten skrivbok.

Boken ska vara så liten att du kan ta med den överallt. I den skriver du ner precis alla idéer du får. Att skriva upp idéerna blir en bekräftelse till dig själv att idén är värd att uppmärksammas, samtidigt som du kommer ihåg den utan att hjärnan känns överhettad. Men det som står i boken får inte bli en »att göra-lista«. Det ska fungera som inspiration när du har en stund över."

Jag har faktiskt samlat ner lite idéer redan men inte i en bok - de är mer samlade på lappar. Problemet med det är att man inte kan hålla reda på lapparna så kanske ska jag köpa mig en liten bok som jag kan samla tankarna i istället.

För er som har ett betalande medlemskap på fotosidan så kan ni gå in och läsa hela artikeln här. Tydligen är det inte någon ny artikel men har likväl bra tips och idéer.

Jag önskar er alla en fantastisk lördagkväll!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Att ha en idébok är jättebra, jag har en välfylld med en massa tokiga idéer, en av dem presenterar jag på min blogg idag, var gärna med och tyck till om den.
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)