7 februari 2010

Me, myself and I


I veckans fotouppdrag "Inspiration och kreativitet" handlade det om att låta andra får veta mer om oss själva. I mitt kylskåp och i mitt skafferi finns massor med ekologiska varor. Jag vill tro att lilla jag kan göra skillnad för vår gemensamma miljö. Genom att köpa dessa varor har i alla fall jag gjort ett val. När jag är och handlar så förundras jag ofta över hur mycket halvfabrikat som finns där och att folk köper detta. Visst, jag gör också det ibland. Läser man innehållsförteckningarna så blir man smått mörkrädd - så många svåra ord och så väldigt många ingredienser. Vad gör alla dessa tillsatser och ingredienser med oss egentligen? Nä, jag tänker i alla fall begränsa min negativa påverkan på miljön och min hälsa så gott jag kan. I mitt hem finns dessutom bara vegetarisk mat. Inget kött, ingen fågel och ingen fisk (förutom mina akvariefiskar) här inte.


Däremot har jag min kära gamla nalle Pelle på min säng. Jag fick honom när jag var 1 år gammal och han finns fortfarande i mitt liv 34 år senare. Han får ibland höra från folk som inte förstår bättre att han har "cone head" eller att han har en kropp som en body buildare (gummibandet i byxorna som mamma stickat har gjort det...). Men han är min nalle och gud nåde den som förolämpar honom!!!



Mitt digitala piano står mest och samlar damm och ger mig dåligt samvete. Jag använder det inte så mycket som jag trodde att jag skulle när jag köpte det för ett år sen.
När jag gick i trean började jag ta lektioner för att lära mig spela piano och det gjorde jag i tre år innan jag la det på hyllan ett tag (kan man göra det med ett piano?). När jag gick på gymnasiet spelade jag ungefär en timme om dagen igen. Sen flyttade jag hemifrån och det blev som det blev. Inte ens när pianot flyttade hem till mig spelade jag. Jag ville inte spela för grannarna. Pianot skänktes bort. Men suget kom tillbaka och då införskaffade jag ett digitalt piano med den stora fördelen att jag kan spela med hörlurar och på så vis inte störa grannarna. Tyvärr ingår inte spelande i mina vanor och rutiner så jag spelar inte så ofta, men när jag väl blir sugen så sitter jag där ett bra tag och då är det riktigt kul.

Ha en underbar vecka och du... Byt ut en av dina vanevaror (sånt du handlar på ren runtin) mot en ekologisk vara nästa gång du handlar.

Fler sidor där ni får lära känna bloggare genom bilder hittar du här.

Kram M

4 kommentarer:

  1. Bra!
    Jag försöker också köpa mer ekologiskt men det blir lite dyrt att bara handla ekologiskt när man är fem i hushållet, tre tonårsbarn äter en hel del mat...
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Duktig du är som handlar ekologiskt! Jag har oxå en gammal nallebjörn som sitter i sängen... Konstigt det där med ens känslor för gamla nallar sen man var liten, min nalle måste t ex alltid sitta bekvämt och nåde den som sätter sig på honom eller ligger med huvudet på honom!! :-)

    SvaraRadera
  3. Härligt! Själv gör jag så mycket som möjligt från grunden med riktiga råvaror. Bonde som jag är så blir det även kött, men vi har minst en vegetarisk dag i veckan. Nallar har jag också och ett piano som jag fått efter morfar genom mamma.

    Fina bilder och inspirerande text!

    Kram :-)

    Pennelinas Ordbruk

    SvaraRadera
  4. Jag kommer ihåg Pelle :) //Jessica

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)