1 september 2011

Spanien - del 3

Så serveras då bilder från Gibraltar. Jag tog bussen till La Linea som är den spanska stad som ligger precis norr om gränsen till Gibraltar. Därifrån gick jag till fots till Gibraltar genom passkotroll och sen tvärs över den Gibraltiska flygplatsens start- och landningsbana. Bara det kändes ju lite knepigt!


Det kändes verkligen som att jag kom till Storbritannien när jag fick syn på de typiska telefonkioskerna och de röda postlådorna. För att inte prata om när jag gick förbi Marks & Spencer. Jag var såååå nära att köpa med mig en paket crumpets med hem...


Istället för att köa till kabinbanan upp till toppen av The Rock tog jag en taxibuss som körde turisterna upp till ett par olika stopp. Ett första var en utsiktsplats där man en klar dag kunde se Afrika. Tyvärr var detta en rätt disig dag så det var inte alldeles lätt. På andra bilden nedan kan man ana sig till Afrika vid horisonten precis snett ovanför hustaket. Landtungan till höger är Spanien. På den övre bilden ser man in i viken precis väster om Gibraltar. Båttrafiken är väldigt intensiv här.



Synen av makakerna talar om för oss att vi närmar oss toppen...


Men först ett snabbt stopp för att titta på stalagtiterna och stalagmiterna i St Michaels grotta.



Sen uppe på ungeför 600 m höjd träffade vi dem... De välkända, kanske även ökända, makakerna vid Apes Den. Lite smått läskiga till en början men det var nog för att jag blivit varnad för dem. Men de var rätt coola. Rätt nonchiga faktiskt. Kolla bara in den som sitter i trappan (längre ner) där alla turister gick förbi för att titta på utsikten. Ni ser trappan och utsiktsplatsen på tredje bilden här nedanför.






Utsikt från toppen över Gibraltar och viken västerom.

Gibraltarklippan sedd från den spanska sidan om gränsen.
Observera temperaturen på skylten till höger: 37 grader!!!
Det var det hela för denna gång! En massa resebilder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)