21 september 2011

Mörkläggning av sovrummet mitt på blanka dan...

Idag var det dags att göra slag i saken och mörklägga sovrummet och omvandla det till en camera obscura. Vädret kanske skulle varit finare för att få ett bättre resultat men jag var ledig idag och väldigt nyfiken, so today it was. Med svarta sopsäckar för fönstret, ett litet hål, kamera på stativ och låååång slutartid så blev det ändå rätt festligt! Jag önskar att sovrummet vore lite mer spännande att göra om till en kamera och att jag hade ett vidvinkeobjektiv, men man tager vad man haver. Jag körde med brännvidd 18 på mitt zoomobjektiv så det fick duga. Jag tog många bilder men lägger här upp en panoramabild som jag skapade i Photoshop av tre bilder. Huset som ni ser på väggen är inte ditfixat utan syntes verkligen där. :) De tre bilderna som jag lagt ihop är ditlagda på bredden.

Panoramavy över sovrummet som camera obscura.
Klicka gärna på bilden för att se den lite större.

Jag har ännu inte velat ta ner mörkläggningen. Det är så himla häftigt att jag vill ha projiceringen på väggen jämt! Men det funkar ju inte i vardagen... På bilden nedan ser ni hur jag gjorde mörkläggningen. Observera det lilla hålet mitt i! Det var mitt enda ljusinsläpp och även bländaröppning.



En fotokompis till mig kom förbi när hon fick höra om mitt experiment. Hon var lika förstummad som jag. Vi började flippa helt i tankar kring hur man skulle kunna göra. Vad händer om man gör två hål en bra bit ifrån varandra? Blir det "dubbelexponerat" då? Hur skulle det se ut? Vi får väl testa en dag helt enkelt :)

...och tänk om man skulle övertala en granne på andra sidan gården med utsikt över Kristianstad Arena och få göra samma experiment där en kväll när det är mörkt och arenan är upplyst... Det vore ju häftigt!

3 kommentarer:

  1. Wow! Du får testa nån gång hemma hos oss, med bokskog utanför... Kram ia

    SvaraRadera
  2. läckert ,vi får testa det andra sen !

    SvaraRadera
  3. Tack :) Men som sagt jag vill ha bilderna skarpare :) Men jag får prova i morgon och se om det blir bättre då. Din bild är så otroligt skarp!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)