2 september 2011

Fotografisk historia, en iste och ett alter ego

Cafépluggande :)

Då var studierna igång på allvar och den första veckan med introduktion är avverkad.
Idag har jag ägnat några timmar till att läsa studielitteratur om fotografins historia samt diskussionen kring fotografins dokumentära karaktär jämfört med konstfotots känsla och utsvävning. För att förhöja nöjet av att plugga bänkade jag mig på ett fik här i stan efter att jag kommit hem från ett soligt och härligt Malmö vid lunchtid. Så i sällskap av en iste inhämtade jag kunskap om camera obscura, camera lucida och diverse andra gamla uppfinningar som åstadkommits för att framställa bilder med hjälp av ljus. Mycket har jag hört talas om tidigare men det var kul att läsa lite mer om vilka tokigheter man en gång "uppfann" på vägen mot en beständig avbild.

Kursen jag går heter Den fotografiska bilden och upplägget av den ser ut så att vi kommer läsa fototeknik under hela terminen innehållande kamerateknik samt bildredigering. Parallellt med detta kommer vi under två månader läsa fotografisk historia samt samtidshistoria. Efter detta kommer en del som innebär eget projekt innehållande både ett fotoprojekt och en skriven del med processdagbok.

Första fotouppgiften har vi fått idag och blir något att bita i. Vi ska till nästa gång ta ett självporträtt där vi gestaltar oss själva som vårt alter ego. Vem/vad är mitt alter ego? Har jag en superhjälte i mig? Eller en liten djävul? Eller...? Ja, jag får nog helt enkelt googla lite för att se om jag kommer på något bra. Jag har bara en vecka på mig från idag så det gäller att tänka till och komma igång. Har ni några bra idéer så välkomnas de naturligtvis. Resultatet av min uppgift kommer att läggas upp i bloggen :)
Trevlig helg på er alla!

1 kommentar:

  1. Låter spännande det där med studierna :-)
    Fantastiskt fina bilder du visar här nedanför från din resa.

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)