20 februari 2012

Rejäl dos av kultur

I helgen som gick var jag i Stockholm. Ett av mina mål sedan länge har varit att gå på Fotografiska. Nu var det ändligen dags. Utställningarna som var där nu kändes rätt dynamiska tillsammans och olika varandra. Jag gillade de alla men mest av allt gillade jag sammansättningen av dem. Allt från Ortiz bilder av arkitektur till de Langes intima bilder. Någonstans där emellan skulle jag nog placera Corbijns porträtt.

Jag hade rätt höga förväntningar på Corbijn sedan tidigare men tycker att hans bilder tappade lite. Han är känd för att ta bilder på kända personer och anledningen till min besvikelse var troligtvis att jag inte kände till särskilt många av personerna på porträtten och därför inte kunde sätta in personligheten i någon typ av kontext i bilden. Porträtten kändes inte tillräckligt starka för mig för att sticka ut. Några enstaka gillade jag mycket men som helhet blev jag besviken.

När det gäller norska de Lange så gillade jag mycket hennes uttryck av något så intimt och privat som nakenhet och våra kroppar. Intervjun av henne som visades stärkte känslan av bilderna. Även om vissa bilder kan uppfattas som provocerande så var det som visades på dem allmängiltigt och något som alla kan känna igen sig i, tror jag.

Utställningen med Ortiz bilder på arkitektur kändes på något sätt skrämmande samtidigt som många av bilderna var grafiskt snygga. Avsaknaden av mänsklig närvaro och bildernas stela uttryck gjorde att jag upplevde bild-miljöerna lite "si-fi", öde och som något som skulle kunna dyka upp i en mardröm.

***

Förutom Fotografiska hann vi med ett besök på Moderna Museet där man ställde ut stora delar museets fotografiska arkiv. Det var helt makalöst häftigt att få se alla de där bilder av fotografer som vi berörde i höstas på kursen jag gick i Malmö. Utställningen var enormt stor och visade fotografins historia i bild från begynnelsen fram till nutid. I samlingen fanns bl.a. bilder av Cartier-Bresson, Cameron, Fenton, Strömholm, Petersen, Capa, Penn, Sander, Nadar och Muybridge. Underbart och klart värt ett långt besök!

***

Med på resan hade jag bl.a. min Diana så om något lyckades fastna på bild så kommer det läggas upp här snart. Jag har idag skickat iväg mina två första filmer - en svartvit och en i färg - så håll tummarna nu. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)