10 februari 2012

Om några gamla reliker

Sedan jag skaffade mig min Diana har jag blivit helt frälst och vill bara syssla med analog fotografering för tillfället. Inte för att jag sett något resultat ännu av de bilder jag tagit... (Det kanske inte ens blivit något) I helgen tänkte jag ägna tid åt att fotografera lite i färg så att jag kan skicka iväg den filmen tillsammans med den tidigare svartvita som jag redan fyllat med bilder.

Häromdagen uppmärksammades jag på att min gamla analoga kompaktkamera (en Canon tror jag visst) hade en film i sig (som nog suttit där ett antal år) och att denna hade ungefär 20 bilder kvar. Batteriet i kameran är slut sedan länge och jag kan inte bestämma mig för om jag ska ersätta det och fotografera vidare med den kameran tills filmen är slut eller om jag ska ta ut filmen och sätta i den i en annan kamera. Får nog suga på den karamellen lite till. Undrar ju vad det är för bilder som jag tagit med kameran... Kan bli värsta överraskningen :)

I min gammelsamling har jag en Minolta Hi-matic F som jag så himla gärna vill få att funka. Jag köpte den för en hundring på en fotomässa för några år sen. Tyvärr finns inte rätt sorts batterier att uppbringa och om jag ska ersätta dem med en annan sort måste jag nog modifiera själva "batterihållaren" i kameran. Om någon läser detta har ett bra tips så tas de gärna emot. Har hittat några tips på det fantasktiska Internet men det verkar så himla komplicerat. 


Minolta Hi-matic F
I min samling finns även ett par andra kameror som det hade varit superskoj att få testa. Båda tar bara 620-rullar och jag har inte mer än en sådan rulle så tyvärr kan jag inte lösa det i nuläget. Jag har hört att man kan rulla om 120-film på 620-rullar nämligen... Den ena kameran är en superfin bälgkamera som är rätt sliten och läcker otroligt mycket ljus så den skulle behöva fixas till lite för att funka. Den andra är en lådkamera utan större finesser men otroligt spännande. Så här långt har de båda stått på min hylla och varit fina men vi får väl se om de kommer till användning någon gång.

Six-16 Kodak

Six-20 Brownie Model D

Nästa vecka ska jag och mina fotokompisar i fotogruppen träffas och bestämma nya äventyr. Ser fram emot det massor.

Ha en underbar helg!  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)