22 mars 2012

Tranornas mellanlandning vid Pulken

Idag kände jag mig väldigt frilufsig efter jobbet och stack jag till Pulken utanför Åhus för att skåda tranorna som anlänt. Redan när jag hoppade ur bilen hörde jag deras skränande och kunde följa strömmen av människor som precis som jag åkt dit för att ta del av det stora skådespelet. Hela tiden såg vi nya streck ovan trädtopparna längre bort som tydde på att fler tranor var i antågande. Så till helgen lär de ha hunnit bli många fler. Därför får det nog bli en tur till under lördag eller söndag.








En hel del andra fåglar utöver tranorna kunde skådas från fågeltornet och genom att tjuvlyssna fick jag lära mig att där fanns gravänder utöver de jag själv lyckats identifiera såsom stork, grågås, tofsvipa, glada och småpjoddar av olika slag (lite kunskaper sitter tydligen kvar sen högskoletiden).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)