27 augusti 2010

Nordens största fotostudio

Har ni möjligen fått nya IKEA-katalogen i brevlådan för ett tag sen? Då kanske det är intressant att veta att det är den mest spridda kommersiella publikationen i hela världen. Är du nyfiken på hur katalogen sett ut inuti tidigare år kan du gå in på denna sida.

Anledningen till att mitt inlägg idag handlar om IKEA-katalogen är att jag igår kväll var i Älmhult med Hässleholms fotoklubb för att gå på studiebesök i Nordens största fotostudio som är den studio där just IKEA-katalogen görs.

Efter att ha fått lite introduktion blev vi guidade runt i själva studion. Tyvärr rådde det lågtryck där nu och bara ett fåtal rum var uppbyggda. Efter rundan fick vi se kontoret där alla datanissar sitter och bygger virtuella IKEA-rum i datorerna. De skapar bilder som ser ut som foton i 3D-program. Det är helt makalöst  hur de kan skapa foton som visar fullt inredda kök som egentligen aldrig existerat utan till 100% skapats i datorn. Med hjälp av digitala trådmodeller av föremålen som de sedan klär med yt-texturer, glans och sen belyser får de sakerna att se ut som fotograferade objekt. Genom att sätta samman en massa objekt bygger de sen upp rumsmiljöerna. Om jag minns rätt så var ca 30% av alla bilder i katalogen gjorda på detta sätt. Så trodde du att alla bilder i katalogen var verkliga uppbyggda rum så hade du fel. Min utmaning till er är nu att ta en kik i katalogen och se om du kan hitta de där datatillverkade bilderna. ;)

Det pratades även lite om hur katalogerna skiljer sig från land till land. T.ex. så får det inte finnas människor med på bilderna i arabländerna. Och absolut inte heller hundar. På en vägg fanns årets kataloger från olika länder. Jag fick med mig en israelisk katalog hem. Jag tänkte göra en liten studie i hur den svenska och den israeliska katalogen skiljer sig åt. Första intrycket är att Israels läses bakifrån och att texten är på hebreiska och därför oläslig för mig... ;) Det verkar som att bilderna inte är desamma alltid - vissa är helt olika och andra är uteslutna i den ena eller i den andra katalogen.

En vägg visade alla kataloger genom tiderna. Vi stod där och reflekterade lite när vi tittade på dessa utsidor. På en katalog hade man en tjej i väldigt kort kjol som låg på soffan och visade benen. På 70-talet hade man en rökande man på utsidan. Så skulle inte en utsida se ut idag. För det första så ska inte personerna i bilderna ta över uppmärksamheten från produkterna i bilderna. För det andra så är rökning inte något man vill idealisera i dagens samhälle och därför inte något man vill visa i sin katalog.

Så nu tycker jag ni ska lusläsa katalogen och funder över bildernas äkthet och om personerna i bilderna tillför något eller möjligen stör er köplusta...

Kram på er!
M

2 kommentarer:

  1. Har kikat i retrokatalogen på webben....riktigt roligt att se hur stilen har förändrats.
    Ska kika igenom katalogen och se om man kan hitta de dataanimerade bilderna, men i ärlighetens namn så tror jag att det är ganska svårt att hitta dem....men misstänker jag någon så meddelar jag dig ;)

    SvaraRadera
  2. Wow! Kul och intressant information du delar med dig av! Tack :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)