26 december 2010

Snö, dovhjortar och några sångsvanar

Jag har i år tillbringat julen i Sydskåne på gränsen till Österlen och därmed i närheten av det omtalade snökaoset som stoppade alla där som skulle iväg till julfirande tillsammans med nära och kära. Eftersom jag körde söderut redan i onsdags eftermiddag hann jag ner innan västa kaoset satte in. Nära en halvmeter snö på marken, vinande snö i luften tillsammans med ett gäng minusgrader... Vi kan i alla fall inte klaga över barmark denna jul. :D

Igår tog jag en sväng ut i vintervärlden. Solen lyste från en blek himmel och en isande vind drog fram över vidderna. På vägarna låg ett lager packad snö och allt var underbart vackert. Norr om Vombsjön fick jag bl.a. återse några vita dovhjortar. De grävde i snön på fältet på jakt efter något ätbart. Så fina...! Man skulle nästan kunna tro att det var tomtens renar som landat :) Om ni tittar här hittar ni några andra bilder på dovhjortarna.

Med tanke på den isande vinden var det inte det allra lättaste att manövrera kameran så de flesta bilderna fick tas inifrån bilen. Men det funkar ju det också.

Klicka gärna på denna och nästa bild för att se de fina dovhjortarna lite bättre :)






1 kommentar:

  1. Åååå vad dom är fina! Man kan inte riktigt fatta att dom finns därute runt knuten... Nästa gång vill jag följa med och hälsa på dovhjortarna. Kram Mari

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)