24 juni 2010

Spyr lite galla över min skrivare och att man sitter i klistret

Jag sitter här och surar. =( Läs vidare på egen risk och kom gärna med glada tillrop och tips. 

Tidigare skrev jag om min nyinköpta skrivare som jag blivit rekommenderad från flera håll. Den skulle ju vara den bästa de hade osv. Men när jag kom hem kände jag missnöjet komma och fortfarande är jag så himla missnöjd med min skrivare och att jag helst hade velat bli av med den.
  • Det mest promära problemet med den är att den inte skriver ut med den kvalitet som jag känner att jag blivit lovad.
  • Ett annat är att den före och efter varje utskrift håller på och flippar med patronerna och kör dem fram och tillbaka omotiverat många gånger -> irriterande ljud och onödigt med tid.
  • Efter 2 testutskrifter i A4- och tre i A6-format är patronerna nära på halvtömda och jag har inte ens skrivit ut mer än en halvvettig bild. 
  • Ytterligare ett (kanske löjligt problem) är att den är så himla känslig att om man torkar av ovansidan med en dammtrasa så blir den repig. Den är svartblank och varje dammkorn och varje repa syns...
Förra veckan ringde jag till HP och förklarade problem 1 och 2 och de ville att jag skulle skicka in en utskriven bild samt mejla över den digitala bilden för att de skulle kunna göra en bedömning av kvaliteten. Suck, tänkte jag... Sånt tar alltid sån tid.

Jag bestämde mig för att först åka tillbaka till affären där jag köpt den eftersom man sa, när jag var där förra gången och beklagade mig, att jag skulle uppdatera programvaran och skriva ut med högsta kvalitet (vilket jag trodde jag gjort även förra gången) så skulle jag bli nöjd, annars skulle jag komma tillbaka. Men nu när jag kom tillbaka kunde man inte göra något. Jo, visst! De kunde ta tillbaka skrivaren, men jag var tvungen att betala för färgpatronerna som jag använt dvs 1000:-! Skrivaren kostade 1500:-. Är det rimligt?!?! De andra råden de gav mig kom lite försent kan jag tycka: Jag borde köpa en kalibreringsspindel så att jag kan kalibrera datorskärmen till just denna skrivare. Man får enligt dem räkna med att man får skriva ut några bilder med olika inställning innan man hittat rätt - detta tar ju, enligt min erfarenhet, en HIMLA massa bläck och när jag väl är nöjd måste jag köpa nya patroner vilket innebär en massa pengar i sjön.

Med tanke på alla problem sammantaget så blir jag så trött och vill helst bara att köpet ska gå tillbaka. Är det kanske jag som är för kräsen - eller?

Ska det verkligen vara så att man inte kan slippa strul med helt nya saker? Ska man inte kunna räkna med att man ska kunna använda dem direkt? Ska man inte kunna lita på säljarna i butiken? Om man köper en tröja och den blir noppig eller sömmarna går upp dvs inte håller den kvalitet man hoppats på så brukar det inte vara några problem med att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.

Just nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Jag får väl skicka iväg utskrift och digital bild till HP och hoppas på att de ersätter mig för patronerna alternativt häver köpet.

Utdrag från konsumentverkets hemsida: "Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan."
Det står även: "För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet." Sen om det är ett fel eller inte det kan jag inte säga. Det enda jag vet är att jag inte fått det jag lovats. Men hur ska man göra när man ska köpa en skivare. Hur man än gör så köper man ju grisen i säcken och då har man som konsument ingen som helst rättighet.

När det gäller ångerrätt så gäller det bara köp via telefon, Internet, hemförsäljning osv.
Öppet köp är inget man har rätt till enligt lag men många affärer har det som service i alla fall. Då ska man lämna tillbaka varan i samma skick som när man köpte den. I affären där jag köpte skrivaren gäller öppet köp obruten förpackning.

Till på köpet så strular min iPhone också. När jag pratar i telefon så bryts plötsligt samtalen ibland. Morr!

JAG BLIR SÅ HIMLA TRÖTT PÅ STRUL MED TEKNIKEN!

Nä, nu ska jag skita i alltihopa och försöka njuta av min semester som nyss börjat. "Jag väljer glädje" =D(Kay Pollak)

Tack för att jag fick spy av mig lite galla. Har ni några tips och råd är de välkomna.
Pussen och kramen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)