14 juni 2010

Köpa en skrivare (isf vilken?) eller inte köpa skrivare?

Nu närmar sig sommarledigheten med stormsteg och då hoppas jag verkligen att jag får tid över till mitt fotointresse och då även för att uppdatera min fotoblogg lite oftare. Visst har jag tagit många bilder men jag har knappt ens hunnit föra över bilderna från minneskortet till datorn. Idag lägger jag ut ett par bilder från Österlen. Tyvärr var rapsen på upphällningen och inte så klargul som jag önskat... Annars är mitt stora favoritmotiv just nu är min snart 9 månader gamla systerdotter Myra. Sötare unge får man sannerligen leta efter. :) Det är en riktig utmaning att försöka fånga alla hennes goa miner och ansiktsuttryck. Kanske lyckas jag övertyga hennes föräldrar om att få dela med mig av några riktiga favoritbilder här på bloggen. Vi får väl se. :) Några bilder där man kan skymta henne finns på bloggen Bokskogens Ekohus.



Jag har länge varit utan skrivare och inte riktigt vågat ta steget att verkligen köpa en av rädsla för att göra ett dåligt köp. Igår tog jag äntligen tag i det hela och kom hem med den skrivare som jag blivit rekommenderad att köpa av många - en HP Photosmart Plus b209c. När jag kom hem installerade jag den genast och skrev ut en provbild. Därefter en i A4-format och kunde inte annat än bli fruktansvärt besviken med tanke på att jag blivit lovad riktigt bra fotokvalitet. :( Jag drog iväg till butiken och beskrev min besvikelse och pekade på de saker i bilderna som jag inte alls var nöjd med. Det var allt ifrån att färgerna inte var "mättade" utan blaskiga, till att bilderna inte hade teckning för strukturen i tyger (ex. frotté) trots att detta syntes tydligt i datorn. Jag skickades hem igen med uppmaning att uppdatera programvaran till skrivaren samt att skriva ut i maximal bildkvalitet (vilket jag redan gjort!) och då lovade säljaren att jag skulle vara nöjd! Återigen körde jag hem med min skrivare och gjorde precis som jag blivit tillsagd och inte ens nu uppfylldes mina önskningar. Det får helt enkelt bli så att jag åker tillbaka med den och kräver pengarna tillbaka. Jag har nämligen ingen lust att lägga ut pengar på en skrivare som inte motsvarar de "vackra ord" jag fått höra. Är det någon av mina läsare som har ett bra tips på en skrivare så mottages de tacksamt. Tyvärr lutar det åt att jag skaffar en skitbillig skrivare för att kunna skriva ut textdokument och sen framkallar bilderna på Crimson för det här känns verkligen inte lönt! Men som sagt - om någon har ett kanontips på skrivare så är det bara att lämna en rad...

Ha en underbar vecka!
Kram alla ni trogna fina läsare som hänger kvar trots att jag inte uppdaterar så ofta.

2 kommentarer:

  1. Kim hälsar - KÖP EN CANON IP100 FÖR TUSAN!!! =]

    SvaraRadera
  2. Jag har också längtat efter ny skrivare, känns som att man har mer kontroll över den färdiga bilden än om man skickar iväg bilder för utskrift. Crimson är jag väldigt nöjd med och jag har även fått bra hjälp i en fotobutik i Eslöv av en kille som tydligen är grym på photoshop. Jag tittade på en skrivare från Canon och en från Epson, båda fick bra testresultat men Canon var enligt mig ett säkrare kort eftersom Epsonskrivaren krävde att man bytte färgpatroner när man skulle skriva ut sv/v och det gjorde inte Canon. Båda skrivarna låg i prisklassen runt 6000 kronor, en ganska stor summa om man inte skriver ut så mycket bilder.

    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)