9 februari 2011

En fotoblogg utan foton, eller?

Det är en ju befogad fråga när det nästan bara varit text på sista tiden. Men idag tänkte jag bidra med en ynka bild från min mobil bara för att ni ska se att det händer grejer.

Igår begav jag mig till fotoklubben som jag planerat och där var det spännande må jag säga :) Visserligen kunde inte alla vara så aktiva hela tiden eftersom bara en kunde fotografera i taget, men ändå... Jag som var utan kamera kunde mest bara studera vad som gjordes. Men jag tog en bild bara för att dokumentera vad man höll på med.



Jag ska berätta lite om uppställningen så att ni lättare förstår. Förhoppningsvis - hehe!

På ett bord fanns ett luftgevär riggat, en balja, skruvtving med hängande vattenballong fastsatt i den svartmålade bakgrunden där även den hemmagjorda blixtutlösaren fanns (syns som litet aluminiumblänk precis till höger om vattenballongen), en aluminiumplatta med wellpapp som användes för att stoppa skotten. En blixt var uppsatt på stativ till höger om kameran. Ja, ni ser det förhoppningsvis på bilden ovan. När kameran riggats och ställts in på "bulb" (slutaren är öppen så länge knappen är nere) så släcktes ljuset i lokalen och man fotograferade genom att trycka ner avtryckaren under ett par sekunder under vilka man avfyrade ett skott. Skottets väg gick sen genom ballongen, genom den hemmagjorda blixtutlösaren (i denna stund fångades bilden i kameran av blixtljuset) och sen in i wellpappen. Ja, jag var i alla fall imponerad av uppställningen och kreativiteten när det gäller bl.a. den hemmagjorda blixtutlösaren. :D

Man gjorde även försök med råa ägg och glödlampor.

Efter att ha sett resultaten tycker jag nog bäst om äggbilderna. De verkade bli skarpast... Kolla Bernts bilder som för övrigt vann klubbens digitalcup i januari (spana gärna in de andra bilderna och andra sidorna på klubbens hemsida när du ändå är där).

Vill ni bli ännu mer imponerade så ska ni titta på dessa bilder som samma Bernt tipsat om. Dessa är tagna med höghastighetsblixt lyckades jag läsa under en av bilderna så det är klart att det blir lite skarpare. Men kameran är en Nikon D90 :)

Angående Nikon D90 så har jag ännu inte fått min kamera. Får väl hoppas att den kommer imorgon eller fredag så att helgen blir räddad ;o)

Tjingeling!

M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)