14 februari 2010

Inspiration och kreativitet - Fototeknik


I ett nummer av tidningen Foto (1/2010) läste jag om en fotograf, William Ropp, som tar bilder genom att arrangera modellen och sen mörklägga rummet. Kameran är inställd på lång slutartid och genom att måla fram motivet med ljus (ficklampa) syns bara det som ljusats upp på bilden. (Klicka på hans namn så ser ni exempel på hur det kan se ut).

Jag gillar själva grejen och när nu temat fototeknik dök upp så passade jag på att verkligen utmana mig själv. Tanken är ju att man ska inspireras och vara kreativ :D Jag försökte mig helt enkelt (inte så enkelt kanske...) på ett självporträtt med hans teknik, men som ni ser på bilden ovan gjorde jag inte alls något så komplext som ni kanske kan tänka er att fotografen gör... Verkligen ingen toppenbild :P Men det var rätt intressant. Lite svårt dock att göra det som ett självporträtt eftersom jag inte visste vad jag belyste... Jag ställde kameran på 5 sekunders slutartid och sen använde jag mig av en ficklampa... Men jag måste nog testa lite fler gånger för att komma på finessen :D


Här uppdaterar jag med några andra bilder gjorda på samma sätt. Lite bättre blir det nog va?!




Fler bilder med spännande fototekniker hittar ni här.

10 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren. Ja, det krävs en hel det tålamod. Om du lär dig tekniken kommer det gå bra. Du verkar ha dragit på dig en svår uppgift. Du har rört dig under exponeringen. Testa först att använda metoden som du har gjort på dig själv här på ett fast föremål först. För det andra: Låt någon annan lysa upp åt dig, så du kan sitta stilla.

    SvaraRadera
  2. Tack för att du tog dig tid att kommentera min bild. Jo, visst har jag rört mig under exponeringen och det är verkligen ingen toppenbild. Men syftet med min bild och min tolkning av uppdraget var att utmana sig själv och testa något nytt.
    Att bilden blir oskarp är dessutom lite av grejen. Jag tog flera bilder och de där jag är typ stilla är rätt trista. Om du går in och tittar på William Ropps bilder så ser du att de inte heller är skarpa många gånger. Det suddiga skapar mystik tycker jag. Naturligtvis skulle det vara toppen om jag kunde ta en liknande bild på någon annan. :) Men har man bara sig själv att tillgå så...

    SvaraRadera
  3. Jag tycker bilderna blev otroligt läckra, rörelseoskärpan ger en skräckkänsla i bilden...jätterolig teknik, ska provas.

    SvaraRadera
  4. Häftig bild! Grattis till finalplatsen!MoP

    SvaraRadera
  5. hej malin, vad kul att hitta dig här!
    gillar verkligen din bild och har röstat på den *lägger till din blogg som bokmärke* :)

    SvaraRadera
  6. glömde skriva vilken malin som skrev - malin som gjorde praktik på skolan i höstas :)

    SvaraRadera
  7. Det där lät intressant men svårt och tålamodsprövande:)
    Det blev ju ett lyckat resultat till slut.

    SvaraRadera
  8. Åååh...det där låter som en väldigt intressant utmaning. Måste läsa om detta. Spännande :) Det blev häftiga bilder, verkligen.
    Tack för titten inne hos mig :)

    SvaraRadera
  9. Spännande teknik, minns att jag läste om det i tidningen FOTO. Som vanligt är det alltid svårt att testa saker när man är ensam men jag tycker att du har lyckats bra
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  10. Den sista bilden där du ser vettskrämd ut var ju toppen. Belysningen och oskräpan var i klar "blair-witch-project"-anda.
    Simma lugnt
    /Niklas

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en rad!
:)